تنمية مهارات طالبات تصميم الأزياء في الباترونات الرقمية باستخدام برنامج Modaris
; Developing Fashion Design Students Skills in the Digital Patterns Using Modaris.; 2023; Journal article;
Saudi Art and Design Journal ; ISSN: 1658-9106 ; eISSN: 1658- 9114


Journal

  


Authors / Editors


Full Text (Links and Files)


Languages

  • (AR-SA)


Abstract

يهدف البحث إلى إعداد برنامج في تصميم الباترونات الرقمية باستخدام برنامج موداريس وقياس فاعليته في تطوير مهارات طالبات تصميم الازياء من خلال تحديد مهارات استخدام البرنامج ، وقد استخدمت الباحثتان المنهج التجريبي للوصول للنتائج التالية. وجود فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى 0.05 في تحصيل الطالبات الكلي بعد استخدام برنامج موداريس في تصميم الباترونات الرقمية مقارنة مع تحصيلهم قبل استخدامه، وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.05

في تحصيل الطالبات في جانب )الدقة، السرعة، تقليل الهدر( بعد استخدام البرنامج مقارنة مع تحصيلهم قبل استخدامه كما انه يوجد أثر ذو دلالة إحصائية في تطبيق مهارات الازياء بين متوسط درجات في االختبار القبلي والبعدي. وتمت التوصية على أهمية العمل على كل ما يعزز من فعالية استخدام برنامج Modaris في تنمية مهارات طالبات تصميم األزياء في الباترونات الرقمية، وضرورة توفير المتطلبات التي تدعم فعالية استخدام هذا البرنامج، ًسعيا لتحقيق أهداف الرؤية المستقبلية للمملكة .2030

The research aims to prepare a program for designing digital patterns using the Modaris and measure its effectiveness in developing the skills of fashion design students by determining the skills required to use the program. After using the Modaris program in designing digital patterns, compared with their achievement before using the program, there were statistically significant differences at the level of 0.05 in the achievement of female students in each of the dimensions of accuracy, speed, and reducing waste after using the program, compared with their achievement before using the program. There is also a statistically significant effect in the application of fashion skills between the average scores in the pre and post-tests. It was recommended to work on everything that enhances the effectiveness of using the Modaris program in developing the skills of fashion design students in digital patterns and the need to provide the requirements that support the effective use of this program in order to achieve the goals of the future vision of the Kingdom of 2030


Volume, Issue and Pages


Research Areas


Keywords

developmentModaris ProgramSkills


Subject Categories

No matching items found.


UN Sustainable Development Goals

No matching items found.



Authors’ contributions

No matching items found.



Conflicts of interest

No matching items found.



Appendix

No matching items found.



Citations

No matching items found.


References

No matching items found.


Last updated on 2024-22-02 at 14:12